Dokładnie 7 września 1928 roku kolarski peleton po raz pierwszy ruszył w Polskę. Historia największej dzisiaj corocznej imprezy sportowej w naszej części Europy zaczęła się w Warszawie.
– Wiemy, że musimy patrzeć w przyszłość, bez przerwy rozwijać wyścig, ale pamiętając też o jego bogatej historii, która pisała się razem z historią naszego kraju – mówi dzisiaj dyrektor generalny Tour de Pologne, Czesław Lang.
Pierwszy wyścig został zorganizowany przez redakcję "Przeglądu Sportowego" oraz działaczy Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów. 7 września 1928 roku w Warszawie w wyścigu, który wtedy nazywał się oficjalnie "I Bieg Kolarski Dookoła Polski" stanęło 71 kolarzy.
Peleton ścigał się w dniach 7–16 września, a po ośmiu etapach do mety, także w Warszawie, dojechało 43 zawodników. Wygrał Feliks Więcek. Zorganizowano 8 etapów, a łączna długość trasy wyniosła 1491 km.
– Podejrzewam, że w 1928 roku nikt nie mógł przypuszczać, że zaczyna się tak piękna historia, choć z drugiej strony wyścig od początku miał wspaniałych patronów. Tour de Pologne, wtedy startujący pod nazwą Bieg dookoła Polski, stał się jednak wizytówką naszego kraju. Miał wielkie chwile i przechodził kryzysy. To wszystko składało się na to, że wrastał w historię naszego kraju. Więcej, stał się jej częścią – opowiada obecny dyrektor wyścigu. Co ciekawe, wicemistrz olimpijski z Moskwy sam wygrał nasz narodowy wyścig w 1980 roku. Z kolei trzynaście lat później zaczął odpowiadać za jego organizację.
– Sam lubię zanurzyć się w archiwach i śledzić jego losy. Historia Tour de Pologne jest historią Polski. Z kryzysami, zakrętami i wyjściem na prostą. W czasach komunizmu był w cieniu Wyścigu Pokoju, który pokochały komunistyczne władze, ale zawsze był ważny. Wiem o tym doskonale, bo pamiętam, jak ważne było dla mnie zwycięstwo w tej imprezie. I tak podchodził do Tour de Pologne każdy kolarz – opowiada Lang, który wprowadził wyścig do elitarnego cyklu UCI World Tour.
– Kiedy trzydzieści lat temu zacząłem odpowiadać za jego organizację, byliśmy na zakręcie. Nie wyścig, a cały kraj. Tuż po zmianie ustroju, z problemami każdej młodej demokracji, ale też z wiarą i nadzieją. Przynajmniej we mnie i ludziach wokół, bo wielu wróżyło nam porażkę. Ludzie nie mieli pieniędzy ani czasu na sport wyczynowy, a od początku chciałem, aby Tour de Pologne był taki, jak wyścigi na Zachodzie, w których startowałem jako kolarz. Dzisiaj wiem, że warto mieć marzenia i samozaparcie. Krok po kroku budowaliśmy markę. Weszliśmy do cyklu UCI World Tour, w którym są tylko najważniejsze wyścigi świata. Jesteśmy jedyną imprezą tej rangi w naszej części Europy, zbieramy nagrody, na starcie oglądamy kolarzy z absolutnie najlepszych drużyn świata i zbieramy bardzo dobre oceny. Widziałem kolarstwo jako platformę, która daje szansę na promocję nie tylko sportu, ale też kraju oraz firm. To wszystko się udaje w naszym wyścigu, a mnie przynosi dumę. Chociaż wiem, że to także odpowiedzialność. Tour de Pologne to wyścig wszystkich Polaków i zawsze o tym pamiętamy. Wiemy, że musimy patrzeć w przyszłość, bez przerwy rozwijać wyścig, ale pamiętając też o jego bogatej historii, która pisała się razem z historią naszego kraju – powiedział dyrektor Tour de Pologne.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1004 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.